Magdalena Perers My Japanese garden Pillow Ibuki, Fabric Yozora, Yozora no ki

Uunn. Shippai! Misslyckad!

grymtar Sensei korthugget och kniper av luftströmmen som för att illustrera att det inte finns något mer att säga.

Kireii…

andas jag och Minako ut i kör. Så vackert.

Så där håller vi på. Det som Sensei ser som misstag och brist på hantverksskicklighet ser jag som slumpens allra vackraste gärning.

Mest spännande är de små hjälptygerna ate nuno; de bitar som sys eller kläms fast utanpå den egentliga tygbiten under färgningen. Sensei menar att det är omöjligt att skapa hela tygstycken som ser ut på det viset och vem är jag att ifrågasätta honom. Sjätte generationens Indigomästare, tillika Japanetta i tyngdlyftning. 60 kilosklassen.

-Muri. Omöjligt.

säger Sensei.

Men jag vill så gärna. En japansk natthimmel.

Nu, nio månader efter att jag lämnade färgeriet kan jag äntligen presentera tyget Yozora – Night sky;

ett lapptäcke av eldflugor, stjärnor och indigoblått himlavalv, med datorns hjälp sammanfogat av små bitar av ate nuno.

Lika mycket hantverk som högteknologi.

………………………………………..

Bilden:

My Japanese Garden : Yozora , Yozora no ki och Ibuki (kudden).

Se fler bilder från min tid på indigofärgeriet här eller välj ”Indigo” i rullisten för kategori till höger.