Grand Opening av Kretsloppshuset, ”Junkan no ie” Nagano, Japan
………………………………………….

-”Det kittlar så roligt i halsen.”

Förfärad tittar jag på de små sprattlande liven i burken medan jag i huvudet hör våra Shikokuvänners uttalanden om hur lustigt det är att äta levande fisk.

Som enda utlänning var det många japaner som propsade på att just jag skulle få ett eget glas och därför står jag nu skräckslagen med allas blickar riktade mot mig och funderar på hur jag ska slippa undan denna smak- och kanske främst känselsensation med hedern i behåll.

Uppslukad av mina egna tankar rycks jag så tillbaka till verkligheten av en liten knuff.

Imma!

Nu! ropar de.

Nu ska du hälla ut fisken i vattnet!

Det var invigning av den lilla dammen. Biologisk mångfald. Skräddare och småfiskar.

Och en fördomsfull barbarisk svenska.