Sakta men säkert upptäcker jag område för område i Tokyo.

Bortom Shinjukus reklamskyltar och Omotesandos lyxshopping finns små juveler med liv i en helt annan skala. Ett exempel är Shimokitazawa där jag och Linus spenderade nästan en hel dag under Golden Week.

Stadsdelen ligger väster om Shibuya och letar man sig ett varv runt stationerna vid de två korsande järnvägslinjerna hittar man secondhandbutiker med europeisk märkesvintage, gallerier, kaféer med ekologisk mat och hantverk. På gatorna vimlar unga, medvetna men avslappnade japaner på jakt efter orginella kläder, en god kopp kaffe eller en stunds musik i ett gathörn.

Det är hit jag borde ha tagit min syster när hon var här och hälsade på.

Tyvärr vet man inte riktigt vad som kommer att hända med området eftersom politikerna planerar att lägga ner tågbanan under mark och bygga en stor väg rakt igenom. Gräsrotsorganisationer gör sitt bästa för att området ska få finnas kvar som den vibrerande stadskärna och designkuvös det är idag.

Under en promenad i Omotesando (det område i Tokyo där alla stora modemärken finns) såg jag i ett fönster ett märke som stolt skyltade med sitt ursprung: ”Directly from Shimokitazawa to Omotesando”. Ett företag som lyckats ta det stora klivet med sina experimentella kläder till en mer köpstark publik.